Sessió 4. Xarxes Socials: Mites i realitats

En la sessió d'avui pretenem assolir els següents reptes com a grup de treball:

  • Construir de manera cooperativa el constructe "Xarxa Social".
  • Conèixer les principals xarxes socials i els seus tipus en la web.
  • Discutir els principals reptes que plantegen l'ús de les xarxes socials en l'àmbit educatiu.
  • Presentar diferents funcions bàsiques d'ús en un exemple de xarxa social.

Activitat 1. Construir el constructe "Xarxa Social"

Si jo us dic,

XARXA SOCIAL

quines idees us venen al cap?

Tenim 10 minuts per dir tot allò que ens passi pel cap. Sense Filtres!

Segur que, entre tots, podem proposar 30 o 40 idees. Vinga!

Ara us demano que:

  • Individualment, apunteu les idees que hagin sortit en un full per poder treballar la construcció de la vostra definició de "Xarxa Social".
  • Formeu grups de 3 o 4 persones.
  • Discutiu quines són les idees més importants i significatives per a la construcció de la vostra definició.
  • Redacteu una definició consensuada i compartida per tots i totes les persones que formen el grup.
  • Teniu uns 15 minuts per trobar aquest consens en la definició.

Ja la tenim? Doncs, ara:

  • Escolliu un o una representat.
  • Expliqueu la vostra definició als altres grups.
  • Apunteu la definició dels altres grups.
  • Proposeu una definició conjjunta amb els elements més destacables de totes elles.
  • Teniu uns 15 minuts per discutir entre tot el grup.
  • Apunteu la definició de grup.

Activitat 2. Contrastació de definicions

Mirem alguna definició que podem trobar per l'espai 2.0?

Cliqueu els següents link, identifiqueu les diferents definicions que proposen i mireu les possibles diferències amb la vostra proposta :

Definició Wikipedia.
Nuevas tecnologías: Suite101
Microsoft

Activitat 3.  Les xarxes socials en l'àmbit educatiu: parlem de reptes i no de problemes

Llegiu el següent text:


"Actualment ningú pot negar que les tecnologies de la informació i de la comunicació s'han introduït a velocitat de vertigen en totes i cadascuna de les diferents facetes de la nostra vida en les últimes dècades. El nostre dia a dia està rodejat de televisions, reproductors digitals de video i de música, telèfons mòbils, correus electrònics, consultes a la Xarxa i actualitzacions al perfil de les xarxes socials.

Per tant, resulta coherent pensar que, com a professionals de l'educació, no podem obviar plantejar-nos l'ús d'aquestes novetats tecnològiques com a eines mediadores del procés d'aprenentatge permanent i de canvi de ciutadania. Si ningú dubta de la potencialitat educativa de la televisió o de la ràdio, per què dubtar de les potencialitats que poden aportar les xarxes socials 2.0 a l'educació? Quins reptes ens plantegen en el context educatiu?

Cal, doncs, reflexionar sobre: 

  • Estar present en les xarxes socials 2.0 per fer notar la nostra acció i els nostres objectius com a persones, professionals o institucions.
  • Com gestionar, a nivell personal o institucional, el tipus i volum d'informació en la societat actual.
  • Com sincronitzar una realitat digital amb persones i institucions de caire analògic.
  • Com replantejar el procés d'ensenyament i aprenentatge per assolir els millors rendiments possibles."


Extret del pròxim Editorial de Senderi. Educació en Valors.
Pendent de publicar.

Penseu que podem superar aquests possibles reptes? SI?

Doncs som-hi!
  • Feu o manteniu els grups de 3 o 4 persones.
  • Seleccioneu un dels reptes plantejats.
  • Expresseu les vostres aportacions sobre la temàtica.
  • Teniu uns 5 minuts per "comentar" l'estat de la qüestió".
  • Canvieu de repte i comenceu el procediment amb l'altre repte. Però, ara a partir de les aportacions de l'altre grup.

Ara:
  • Recolliu el vostre primer repte.
  • Llegiu els comentaris dels altres grups.
  • Opineu sobre els comentaris i proposeu alguna millora més.
  • Proposeu criteris per assolir el repte plantejat.

Activitat 4. Cap a la virtualitat...

Ja hem definit "Xarxa Social" i hem realitat una petita simulació del seu funcionament en la vida "real". Ara, aplicarem aquests aprenentatges en la virtualitat. Per començar:


  • Aneu a www.facebook.com.
  • Heu de registrar-vos per obtenir un compte.
  • Ompliu les diferents finestres amb les vostres dades (nom, cognoms, correu electrònic, contrasenya, sexe, data de naixement).
  • Identifiqueu el control de seguretat.
  • Seguiu els passos que us demanen.
  • Confirmeu el vostre registre en el correu electrònic.

També podeu consultar el següent document per descobrir els primer passos en el Facebook:

Tutrial Facebook: Primers passos




0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.